WEKO3
アイテム
総合的な学習の時間における資質・能力の段階的習得に向けた カリキュラム開発の視点 ―小・中・高の学習指導要領を比較して―
http://hdl.handle.net/11478/0002000149
http://hdl.handle.net/11478/000200014998e95127-37fa-4cef-88a9-d53d16e0e3c5
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
(57(1),13-20)白坂 正太.pdf (1 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-10-01 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 総合的な学習の時間における資質・能力の段階的習得に向けた カリキュラム開発の視点 ―小・中・高の学習指導要領を比較して― | |||||||
言語 | ja | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | competency development | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | curriculum development | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | Inquiry-Based Learning | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | the Period for Integrated Studies | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | Period for Inquiry-Based Cross-Disciplinary Study | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
著者 |
白坂 正太
× 白坂 正太
|
|||||||
著者(ヨミ) | ||||||||
姓名 | シラサカ ショウタ | |||||||
言語 | ja-Kana | |||||||
別言語の著者 | ||||||||
姓名 | SHIRASAKA Shota | |||||||
言語 | en | |||||||
内容記述 | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | This study aims to organize perspectives for curriculum development to achieve the stepwise acquisition of competencies in the Period for Integrated Studies. The curriculum guidelines for the Period for Integrated Studies present three main competencies to be acquired with uniform wording, but differences exist in the issues to be explored and their implementation methods. By comparing these differences across school levels, the study identified three perspectives: competencies to be acquired, exploration tasks, and system development. Specifically, the competencies perspective revealed the need for conceptual organization, the exploration tasks perspective highlighted the necessity of cumulative curricula, and the system development perspective emphasized the need for efforts to master the exploratory learning process. This study suggests directions for curriculum development from these perspectives, providing guidelines to enhance the quality of education in the Period for Integrated Studies. | |||||||
言語 | en | |||||||
書誌情報 |
ja : 福岡工業大学研究論集 巻 57, 号 1, p. 13-20, 発行日 2024-09-30 |
|||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||
収録物識別子 | 24350222 | |||||||
形態 | ||||||||
値 | application/pdf | |||||||
著者版フラグ | ||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||
その他の言語のタイトル | ||||||||
その他のタイトル | Perspectives on Curriculum Development for the Stepwise Acquisition of Competencies in the Period for Integrated Studies -Comparing Curriculum Guidelines for Elementary, Junior High, and High Schools- | |||||||
言語 | en | |||||||
タイトル(ヨミ) | ||||||||
その他のタイトル | ソウゴウテキナ ガクシュウ ノ ジカン ニ オケル シシツ ノウリョク ノ ダンカイテキ シュウトク ニ ムケタ カリキュラム カイハツ ノ シテン ショウチュウコウ ノ ガクシュウ シドウ ヨウリョウ ヲ ヒカクシテ | |||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | ||||||||
出版者 | 福岡工業大学 | |||||||
言語 | ja | |||||||
出版者(ヨミ) | ||||||||
言語 | ja-Kana | |||||||
値 | フクオカ コウギョウ ダイガク | |||||||
別言語の出版者 | ||||||||
言語 | en | |||||||
値 | Fukuoka Institute of Technology | |||||||
資源タイプ | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 論文(Article) | |||||||
資源タイプ・ローカル | ||||||||
値 | 紀要論文 | |||||||
資源タイプ・NII | ||||||||
値 | Departmental Bulletin Paper | |||||||
資源タイプ・DCMI | ||||||||
値 | text | |||||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||||
値 | 02 |